Czy warto inwestować w OCP przewoźnika? Wolnorynkowa konkurencja potrafi być brutalna i nieustannie zmusza przedsiębiorców do podejmowania ryzykownych decyzji. Według badań psychologicznych osoby z najwyższych przedziałów majątkowych są bardziej skłonne do podejmowania ryzykownych działań, ale to samo dotyczy najniższych przedziałów majątkowych. Czy inwestowanie OCP przewoźnika w firmę przewozową to bardziej stabilizacja marki, czy ryzykowna próba naśladowania?
Przede wszystkim należy zaznaczyć, że OCP przewoźnika, czyli ubezpieczenie przewożonego towaru jest dobrowolne i nie trzeba go wcale opłacać. Nie jest to konieczny koszt, jaki powinien ponieść przedsiębiorca posiadający firmę spedycyjną. Nic dziwnego, że duży odsetek przewoźników wolałby wykorzystać te pieniądze gdzie indziej, na przykład na dodatkowe szkolenia, aby zapewnić większe bezpieczeństwo i efektywność transportu. Co jednak ważne, firma spedycyjna opłaca polisę OCP przewoźnika nie tylko po to, by pozwolić sobie na udział w kosztach ewentualnego wypadku. Najważniejszym powodem jest posiadanie konkretnego komunikatu, jaki taka polisa wysyła potencjalnym klientom.
Duży odsetek klientów twierdzi, że obawia się obecności OCP przewoźnika https://www.fullpolisa.pl/wylicz-skladke/ubezpieczenie-ocp-przewoznika/ w firmie, z którą chce korzystać z ich usług. Wynika to z prostego faktu, że w przypadku opłaconej polisy istnieje duża szansa, że otrzymają zwrot pieniędzy, jeśli przedmiot zaginie w transporcie. Może się zdarzyć, że przewoźnik utraci towar w wyniku nieswojego wypadku drogowego i wówczas OCP przewoźnika pokryje te koszty. Jednak brak tej polityki nie oznacza, że odszkodowanie za utracony towar nie jest wymienione w umowie między klientem a sprzedawcą.
Większość ubezpieczycieli zwraca uwagę, że OCP przewoźnika nie obejmuje całej listy możliwych przyczyn utraty ładunku lub, jeśli mieści się w konkretnej pozycji, nie obejmuje różnorodności przewożonego ładunku. Takie towary obejmują dzieła sztuki, zwierzęta, farmaceutyki, chemikalia, właściwie wszystko, co jest niebezpieczne lub cenne. Pytanie więc brzmi: jaki jest sens opłacania OCP przewoźnika, jeśli nie dotyczy to kosztowności? Cóż, to pytanie, które w dużej mierze zależy od perspektywy. Nawet wysyłka części samochodowych, powszechny towar przewożony między fabrykami, może być warta miliony dolarów.
Oczywiście cała sytuacja zależy od towarzystwa ubezpieczeniowego, z którym podpisana jest polisa, oraz konkretnych odstępstw od odszkodowania, które muszą być wyszczególnione w umowie. Firmy oferujące tego typu ubezpieczenia mogą się w pewnym stopniu różnić, a posiadanie OCP przewoźnika nie oznacza, że firma spedycyjna będzie mogła uzyskać zwrot kosztów za utracone przesyłki. Warto również wspomnieć, że wiele towarzystw ubezpieczeniowych zapewnia ubezpieczenie częściowe, które jest po prostu skróconą wersją OCP przewoźnika. Jest to mniej popularna budżetowa wersja ubezpieczenia, która oficjalnie zaliczana jest do ubezpieczenia ładunku, ale mimo to przenosi dużą część kosztów na przewoźnika, niezależnie od winy za utratę lub uszkodzenie ładunku.
Najważniejszym aspektem OCP operatora jest to, że jest on gwarancją bezpieczeństwa dla klientów. Z inwestycyjnego punktu widzenia przewoźnicy nie postrzegają OCP przewoźnika jako zabezpieczenia przed wypadkami ani jako koła ratunkowego na wypadek nieprzewidzianych okoliczności. Polisa w większym stopniu dopełnia zadania reklamowego, uspokajając potencjalnych klientów, zwłaszcza tych niedoświadczonych, oraz dając im poczucie bezpieczeństwa. Jest to również główny powód, dla którego firmy spedycyjne zachwalają własny OCP przewoźnika, mimo że umowa z każdym klientem odrębnie określa warunki płatności, które mogą zrekompensować utratę towaru.
Może zastanówmy się, dlaczego firmy spedycyjne zwracają się do OCP przewoźnika z takimi zastrzeżeniami jako gwarancją bezpieczeństwa ich zleceń? Pierwszym powodem jest to, że raz utracone zaufanie nie może zostać odzyskane. Nawet jeśli ładunek zostanie uszkodzony z niczyjej winy, niekoniecznie z winy naszego kierowcy, a koszt musi zostać zwrócony osobie, która wezwała przejazd, osoba, która wezwała przejazd, nie będzie chciała ponownie skorzystać z usług firmy. Niestety to prawda, więc fakt posiadania OCP operatora nie przekłada się na dalsze zyski dla firmy, zresztą jest tu tylko zabezpieczeniem. Jednak to nie przywróci firmie łaski klientów.
Po drugie, i być może ważniejsze, firmy ubezpieczeniowe bardzo dobrze znają prawo. Tego typu firmy wiedzą jakie umowy piszą i jak załatwić ewentualne sprawy odszkodowawcze z tytułu OCP przewoźnika. Nawet za najmniejsze naruszenie firma spedycyjna z pewnością nie dostanie nic z polisy. Obejmuje to przykłady rażących zaniedbań ze strony przewoźnika, takich jak zatrudnienie kierowcy bez prawa jazdy, po pozornie drobne naruszenia, takie jak zwolnienie zaplanowanej trasy.
Więc jeśli rozważamy OCP przewoźnika, powinniśmy w dużej mierze pamiętać o tych prawnych zwrotach akcji, które oddzielają nas od naszych płatności z tytułu ubezpieczenia. Ważne jest również, aby zdać sobie sprawę, że polityka pomoże zdobyć, ale nie odzyskać zaufania klientów.